mandag 1. april 2013

Back in business!

Det er rundt halvannet år siden jeg skrev ned mine såkalte "kongstanker" i denne bloggen. Men jeg har ikke ligget på latsiden selv om jeg ikke har delt små og store tanker på en stund. Siden sist har jeg vært travelt opptatt med å bygge opp og videreutvikle flere gründerbedrifter innen reisebransjen. Vi selger nå allinclusive-ferier til folk over hele Norge og Sverige, vi har utviklet en nettside som er spesialist på nordmenns favorittreisemål Gran Canaria, vi har lansert en helt ny reisenettside, Solholidays.no i samarbeid med en internasjonal partner, og snart lanserer vi Norges tøffeste reisenettside - der folk skal ha det moro og vinne reiser. Vi er 6 hardtarbeidende og positive kolleger i teamet som har det moro, er engasjerte og vil skape noe, og pilene peker oppover. Det er vi glade og takknemlige for.

Glade jenter i Gemica AS
Men jeg er jo ei ekte Vingersjente, og ekte Vingersjenter glemmer ikke hvor vi kommer fra - vi kjenner våre røtter! Jeg har derfor fulgt med på det meste som har skjedd i byen siden jeg flyttet tilbake i 1997, jeg har jobbet for næringsutvikling i kommunen, deltatt i samfunnsdebatten, og engasjert meg i saker jeg mener er viktig for utviklingen. Jeg er glad i byen jeg vokste opp i, og har ønsker en positiv utvikling på mange områder som både dagens og nye innbyggere vil nyte godt av.

Noen ganger har jeg kanskje for store ambisjoner på byens vegne, spesielt når det gjelder næringsvirksomhet knyttet til reiseliv og vertskapsfunksjonen. Jeg vil dele en historie med dere:

I går gikk jeg meg en tur langs den etterhvert så fine strandpromenaden i byen, opp kirkebakken og opp til Festningen. Her er utsikten jeg hadde fra Festningen i går. Fint, ikke sant?

På vei ned fra Festningen møtte jeg et par på vei opp. De kom utenbys fra, og var på Kongsvinger Sykehus i forbindelse med en forestående fødsel, og ville gå en tur i nærområdet og se seg rundt... Lenger ned i Øvrebyen satt det noen hyggelige folk utenfor fru Balchens, som jeg også slo av en prat med. De hadde med egen kaffe på kanne, og vi snakket om mye, og noen av temaene var blant annet Øvrebyen, tilbud og aktiviteter, kafédrift, næringsvirksomhet, hva Kongsvinger er, hva vi vil være, og ikke minst hva vi som bor her vil ha når det gjelder tilbud og tjenester.

I dag la en venn av meg på Facebook ut herlige bilder fra Vollen Handelsted, og i Budstikka kan du se denne filmen om aktiviteter rundt Bærums Verk i det vakre påskeværet. De intervjuer folk som sier at de synes det er så hyggelig med de gamle bygningene, atmosfæren og bare gå rundt å kikke i området og i butikker.

Med direkte referanse til Øvrebyen har vi et så enormt stort potensial til å utvikle Kongsvinger som et naturlig besøkssted, som for eksempel i påsken når folk er i Kongsvinger og besøker familie og venner, alle 80% som har hjemmeferie og vil finne på noe koselig i nærmiljøet, og hvem vet - kanskje et par eller to som skal føde, eller som rett og slett bare tar en tur fra andre steder i regionen for å kose seg litt.
Øvrebyen i sommerskrud. Bildet hentet
fra Kongsvinger kommune

Min utfordring til næringsdrivende i Øvrebyen er å jobbe med service- og vertskapsfunksjonen, jobbe med en felles strategi for besøksnæringen i byen, og ikke minst en felles markeds- og salgskanal som samler Festningen og Øvrebyen som et felles besøksmål. Ovrebyen.no representerer kun Gamle Øvrebyen Vel, og har ikke nødvendig næringsfokus som skal til for å tiltrekke oss besøkende. Jeg vet at det jobbes med en løsning, og det er helt nødvendig for å gjøre Øvrebyen og Festningen til et av Norges mest unike besøksmål med aktiviteter og opplevelser tilpasset området. Her er det uante muligheter!

Kan godt hende at "alle" går og venter på at det nye Festningshotellet skal åpne, men jeg vil tro at de som driver næring i Øvrebyen også trenger å tjene penger som de gjør for eksempel i Vollen eller Bærums Verk? Dersom de ikke gjør det trenger vi virkelig flere "sultne" aktører som får mulighet med støtte fra kommunen og andre aktører å etablere sine virksomheter i Øvrebyen.

Jeg håper på et yrende liv i gatene i Øvrebyen i vår og sommer, med både Liv i Leiren, Kongsfestivalen, og det nye hotellet som forhåpentligvis åpner i løpet av kort tid. Jeg håper også at både de som driver næring og vi som bor her kan samarbeide om å utvikle Kongsvinger til et mer populært besøksmål enn det er i dag. Det krever samordning, ressurser - både økonomisk og personer, reiselivs- og markedsføringsfokus, og vi må ha lyst til å jobbe og holde dørene åpne når kundene står på døra...


Bilde tatt på Kongsvinger Festning da jeg var turist i egen by
sommeren 2011. Da stoppet jeg blant annet på kafeen ved
Scene U, Fru Balchens og kafeen på Festningen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar