torsdag 14. juli 2011

Det blir ikke vekst i reiselivet i regionen ved å holde et selskap flytende

I siste utgave av reisemagasinet «Reiser og Ferie» skriver redaktør Bjørn Moholdt på lederplass at Norge har gått fra å være ett av verdens fremste reisemål for rundt hundre år siden, til å bli forbigått av de aller fleste andre land i Europa. Han mener at mangel på industriell tankegang fremdeles reflekteres i vår satsing på turisme, og at reiseliv ofte er en attåtnæring – noe å drive med på si'. I tillegg går store deler av milliarden som det offentlige spytter inn som tilskudd til reiselivsnæringen til å drive byråkratiet i lokale destinasjonsselskap, fremfor å bruke pengene direkte mot markedet.

Det samme sier NHO Reiseliv, som på Reiselivskonferansen i mai i år sa at antall destinasjonsselskap og turistkontor bør reduseres med opptil 50 prosent. «Mange destinasjonsselskap og turistinformasjonskontor har et finansieringsproblem. De ansatte bruker i dag for mye av tiden til å skaffe penger, i stedet for å bruke den på å markedsføre Norge», sa NHOs administrerende direktør John G. Bernander på Reiselivskonferansen.

«Både private og offentlige eiere bør bli mer tydelige på hvilke tjenester og oppgaver disse selskapene skal utføre», utdypet Bernander. Strukturrapporten er utarbeidet av NHO på oppdrag for næringsministeren.

Destinasjon Finnskogen AS eies i følge Brønnøysundregistrene av flere aksjeselskaper, deriblant Haslemoen AS, Heia Hotell AS (konkurs - avviklet), Dæsbekken Villmarksenter AS, Norsk Trafikksenter AS, Skaslien AS, Vinger Hotell og Spa AS og flere privatpersoner. På selskapet egne nettsider er informasjonen annerledes.

I følge Glåmdalen på nett oppdatert 13.juli, mener ordførere i flere kommuner i regionen at alle kommunene i Kongsvinger-regionen bør gå inn med kapital i Destinasjon Finnskogen AS for å «holde selskapet flytende».

Til denne situasjonen har jeg følgende kommentarer:

1. Næringsministeren og NHO mener at antall destinasjonsselskaper må reduseres for å bruke mer av de offentlige midlene på markedsføring i stedet for byråkrati. 

2. I 2009 hadde Hedmark Reiseliv et totalbudsjett på 8,5 millioner kroner, hvorav 5,7 millioner var avsatt til marked (Kilde: Hedmark Fylkeskommune). Rundt 85 prosent av totalbudsjettet er offentlig finansiert, resterende kommer fra næringen. Med et markedsbudsjett på nærmere 6 millioner kroner bør det være mulig for Hedmark Reiseliv å markedsføre Finnskogen og Kongsvinger-regionen som reisemål. Det skal ikke være nødvendig å ha nok et nivå som skal markedsføre spesielt denne regionen dersom Hedmark Reiseliv fungerer som en effektiv markedskanal for reiselivet i fylket. Det er forøvrig brukt store beløp for å utvikle merkevaren og nettstedet Villmarksriket.com for alt reiseliv i fylket, og da bør det være mulig med et slik markedsbudsjett å markedsføre opplevelser i vår region effektivt under denne satsingen.

3. Det kan ikke være slik at kommunene i regionen i tillegg til å bruke offentlige midler til Hedmark Reiseliv også skal tilføre kapital til nok et selskap som skal gjøre samme jobb som Hedmark Reiseliv er satt til å gjøre. Dersom kommunene skal tilføre kapital tilsvarende 1-1,5 stilling i Destinasjon Finnskogen AS, må man samtidig tilføre tilsvarende eller mer i markedsbudsjett, slik at de ansatte har penger å markedsføre regionen for. Da må eiere og det offentlige satse minimum 2 millioner kroner årlig for at Destinasjon Finnskogen AS skal fungere som en effektiv markedsføringsorganisasjon for denne regionen. Dersom man ikke tilfører organisasjonen penger til markedsføring, må selskapet fokusere på å få inn disse pengene gjennom prosjekter, og da er man like langt som Hedmark Reiseliv i dag – de bruker offentlige midler på å ha ansatte som arbeider med å hente inn prosjektmidler – også fra det offentlige.... Dette minner mer om avansert arbeidsmarkedstiltak enn kommersiell industriutvikling.

4. Dersom kommunene i regionen vil prioritere rundt 6-700 000 kroner i tilskudd årlig for å markedsføre oss som en attraktiv destinasjon, må man samtidig finansiere over det dobbelte i tillegg for å drifte en organisasjon med et markedsbudsjett. Vi har mange nok eksempler på grunnfinansiering av næringsaktiviteter som dekker ansattes lønn, som må bruke mesteparten av sin tid på å «jakte» prosjektmidler for å drifte sin egen organisasjon i denne regionen. Det skaper ikke utvikling.
Mitt forslag er at kommunene i fellesskap bestemmer seg for enten å satse de rundt 2 millioner kronene årlig for å drifte et lokalt destinasjonsselskap med de riktige menneskene, eller så bruker man avsatte penger sammen med penger gjennom for eksempel kommunenes næringsfond, som nå alle kommuner i Hedmark etterhvert får gjennom Hedmark Fylkeskommune, til å støtte opp om reiselivsbedrifters markedsføringsaktiviteter. Dette kommer reiselivsbedrifter med ambisjoner, som selv bruker egne midler på markedsføring, til gode.

Samtidig bør kommunene som nå betaler til Hedmark Reiseliv, og sågar har eierinteresser i selskapet, vurdere effektiviteten av de 5,7 millionene (2009-tall) som kommer denne regionen til gode gjennom markedsføringsaktiviteter. La meg her minne om at det finnes flere små reiselivsaktører som ikke har like store ressurser som Magnor Glassverk, Vinger Hotell eller Skaslien.

Kommunene må uavhengig av dette sette av og bruke midler på å utvikle infrastruktur og tilrettelegge for turister gjennom profesjonelle turistkontor, kart, turstier etc. Dette er helt klart ikke-kommersielle oppgaver som må finansieres offentlig.

Avslutningsvis vil jeg poengtere at vi må være enige om at temaet i diskusjonen er markedsføring og salg av regionen. Jeg har i dette innlegget hatt fokus på dette – ikke å ha mennesker ansatt i et eksisterende selskap for å «holde det flytende». Samtidig må vi huske på at reiseliv som næring er kompleks, og det er mange faktorer som spiller inn. Men som jeg startet med må reiselivsnæringen ha som mål å være en profesjonell og kommersiell industri på lik linje med andre næringer. Og da kan vi ikke drive noe på si'...

1 kommentar:

  1. Jeg er ikke dypt inne i materien, men dette er en utrolig viktig debatt som du tar tak i med gode innspill. Det som slår meg er at det igjen vitner om dårlig samarbeid i regionen, hvor det konkureres mer enn å samarbeide og å gjøre hverandre gode.
    Destinasjon Finnskogen har utarbeidet et enromt detaljrikt kart over Solør, og alt det har av severdigheter (http://www.visitfinnskogen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=189&Itemid=42&lang=nb), som man må frem bedre. Ved samarbeid kunne man ha laget et kart over hele regionen - og ved det gjort det mer interessant. Jeg tror nemlig at å profilere Solør for seg selv blir for lite, og rett og slett favner for få potensielle turister. Men jeg tror også at det vil være en fordel for f.eks. Kongsvinger å markedsføre mulighetene i Solør, Eidskog osv.
    Jobber regionen sammen, så står man sterkere.
    Jeg blir frustrert hvis alt det arbeidet og innsatsen som Destinasjon Finnskogen har lagt inn i kartleggingen av området skal gå i vasken. De har gjort en utrolig jobb som de ikke har klart å vise frem at de har gjort. Det er problematisk.
    I utgangspunktet burde det vært "smær på flæsk" å ha både Hedmark Reiseliv og Destinasjon Finnskogen. Kompetanse på reiseliv og promotering av reiseliv for samme område burde teoretisk sett vært samlet ett sted, for å bygge en sterkere strategi. Her i distriktet snakkes det om at det er vanskelig å bli synlig gjennom Hedmark Reiseliv, og at det er veldig "Hamar-tungt". Vet heller ikke om det er fakta, eller om det er en omdømme utfordring for Hedmark Reiseliv. Det er nå engang slik at de i området her også vil synes, og at de da støtter det alternativet som gir de best gjennomslag.
    Jeg tror at det er de små stedene som kan gi unike opplevelser som står forran et enromt potensial. Gransjøberget Sæter selger stillhet - og lykkes med det. Vi lever i en såpass stressende verden at det å ikke ha mobildekning blir et salgsargument for en gruppe turister. Søndre Løsset nord for Rena er et slikt sted - dårlig dekning, ikke TV på rommet - men fokus på kortreist mat,natur, nærhet til vertskapet, gode samtaler uten forstyrrelser av telefonringing, sms, mms, status oppdateringer etc.Når man returnerer er man takknemlig for opplevelsen og veldig mett...
    Synliggjøring av slike steder er viktig for distriktet, men de har minimale markedsføringsbudsjett. Da må man samarbeide og framsnakke - og ikke bli oversett av de som skal promotere reiseliv i regionen.
    Enromt spennende diskusjon - og jeg gleder meg til å lese alle inspill på :)

    SvarSlett

Kommentar