fredag 1. oktober 2010

Ytringsfrihet på bekostning av sunne kjerneverdier?

Da sjefsredaktør i Glåmdalen, Erling Brøndmo, presenterte Glåmdalens strategier på Torsdagslunsj for næringslivet i februar i år, spurte undertegnede hvilken rolle Glåmdalen skal ha i lokalsamfunnet vårt. Erling svarte at avisen skal være en vaktbikkje for de svake mot makten, som selvsagt er et viktig samfunnsansvar for pressen. Jeg fulgte da opp med et spørsmål om hvem som skal passe på vaktbikkja, og håper alle forsto hva jeg mente...

Jeg synes det er viktig at du og jeg som innbyggere i lokalsamfunnet nå tar på oss den sistnevnte rollen, for vaktbikkjer blir gjerne aggressive når de skal forsvare seg og sitt territorium...

På møtet i februar presenterte Brøndmo også Glåmdalens markedsstrategier med fokus på å utvikle flere plattformer for å være en viktig medieaktør i fremtiden, og at de gjerne løfter frem debattinnlegg som nyheter for å involvere leserne. Jeg registrerer at dette er en strategi Glåmdalen har iverksatt. På Glåmdalens nettsider inviterer avisen til at de fleste nyheter debatteres, og dette er i utgangspunktet positivt. Innbyggerne i en kommune bør oppmuntres til å ta del i samfunnsdebatten, og få en mer synlig stemme i lokalsamfunnet.


Resultatet av Glåmdalens strategier har imidlertid medført at personer med anonyme profiler kan komme med til dels grove anklager mot både personer og organisasjoner i Kongsvinger med antydninger om å være løgnere, korrupte, drive med misligheter og være uredelige. Med den folkeskikk jeg har lært meg er dette rett og slett sjikane. Noen eksempler kan være debattene som har gått om KIL, Byen Vår, og Kulturkvartalet. Og det finnes flere.

Det er ytringsfrihet og pressefrihet i vårt land, og det er viktige grunnpilarer for demokratiet. Men er det etisk riktig å være budbringer og talerør for anonyme personer som kun bidrar til å skape mistanke om at folk i lokalsamfunnet vårt er korrupte, udugelige og uredelige? 

Glåmdalens strategi om å bli en viktig plattform for debatter kan se ut til å ta en farlig retning. Et konkret eksempel på det er Glåmdalens nyhetssak «KIL for halv maskin» fra forrige uke. I tråden utviklet debatten seg etter hvert til å dreie seg om en anonym profil som i mange måneder har skrevet svært negativt om andre personer og organisasjoner i lokalsamfunnet vårt, og det ble stilt spørsmål om det kunne være A-pressen selv som hadde noe med dette å gjøre nettopp for å sette i gang og holde debatter på nettavisene sine i gang. Resultatet ble at sjefredaktør Brøndmo trådte inn i debatten og ba debattantene om å holde seg til temaet i tråden, samtidig som et innlegg av en som stilte spørsmål ved dette tydeligvis har blitt slettet. Med begrunnelse at det ikke var innenfor temaet som skulle diskuteres.... Er det riktig at redaksjonen i Glåmdalen skal styre debatten i et forum ved å slette innlegg og instruere debattantene om å holde seg til temaet? Er det da sjefredaktøren som skal sensurere og bestemme hvor grensen går for hva som er innenfor temaet på et debattforum? 

Jeg mener at en slik utøvelse av pressefrihet kan være farlig dersom redaksjonen i Glåmdalen skal styre debatter på sine egne debattforum, slette innlegg de ikke liker, mens de samtidig lar anonyme personer få kalle andre debattanter for løgnere, uredelige, korrupte og udugelige. 

Glåmdalen har stor makt, og jeg synes det er på tide at vi som innbyggere setter avisens rolle i Kongsvinger-regionen på dagsorden. Lokalavisene har et stort samfunnsansvar, og slike destruktive debattinnlegg av anonyme personer som kanskje sågar er oppdiktede personer er ødeleggende for lokalsamfunnet. Og det kan få store konsekvenser for enkeltpersoner som blir anklaget for å være korrupte løgnere.

Er det et slik lokalsamfunn vi vil ha? Og ikke minst - er det en slik lokalavis vi vil ha?

Det ser forøvrig ut til at den anonyme profilen som i mange måneder har vært meget aktiv og antydet misligheter, korrupsjon og udugelighet av folk i lokalsamfunnet vårt uten at avisen grep inn, ble inaktiv akkurat da det ble reist spørsmål om at det kunne være A-pressen selv som sto bak profilen for å sette i gang debatter...

Jeg synes at Glåmdalen mister troverdighet som lokalavis når de lar personer med anonyme profiler få sjikanere andre i mange måneder uten at de griper inn, mens sjefredaktøren sletter innlegg og styrer debatter når han mener at debatten går i feil retning i forhold til Glåmdalens og Origos troverdighet som debattforum...

Jeg er klar over at jeg nå stikker frem hodet, og kanskje må jeg være forberedt på å få det kappet av og servert på et fat. Men mine kjerneverdier knyttet til rettferdighet sier meg at den risikoen må jeg ta.

4 kommentarer:

  1. Velkommen til mittglomdal.no!
    Dette er stedet for deg som er glad i Glåmdal-distriktet – og opptatt av alt det som skjer der.

    Dette er invitten fra Glåmdalen til nettsonen du sikter til. Enig med deg at det er altfor mye usakligheter fra anonyme personer. Jeg har jo selv blitt sjikanert av denne Jan Johansen - faktisk så ille at noe av det han skrev faktisk ble rapportert og slettet!!!

    Saklig anonymitet kan være greit så lenge Glåmdalen kvalitetssikrer, men slik som JJ bør jo kastes ut på grunnlag av overskriften - for deg som er glad i distriktet.

    Jeg håper du tar feil når du skriver at Glåmdalen har slettet seriøse innlegg etter eget forgodtbefinnende. For innbyggernes skyld håper jeg ikke avisen selv står bak dette, for da må det utvilsomt få store konsekvenser.

    Vi får se.... Uno

    SvarSlett
  2. Uno - jeg har fått tilgang på innlegget som redaksjonen i Glåmdalen slettet i forrige uke med begrunnelse at temaet ikke var det som skulle diskuteres i den debatten.

    Linken til debatten ligger forøvrig i innlegget, slik at du kan se hva som ble debattert.

    "Sann Het representerer deg og meg som innbyggere i dette landet, og er
    > opptatt av at debatter føres saklig, med redelighet og uten at anklager
    > mot enkeltmennesker kan bli til “sannheter” uten at det er noe hold i det.
    > Sann Het eksisterer kun i denne saken, og dette er siste innlegg. Målet
    > har vært å sette i gang en prosess med fokus på å sørge for at nettaviser
    > ikke selv skal kunne starte debatter som “raser”, med risiko for at
    > enkeltindivider blir sittende med et rykte som uærlig, korrupt og
    > uredelig – uten å ha muligheten til å forsvare seg, og sågar med et
    > ødelagt rykte i et lite lokalsamfunn.
    >
    > Dette vil vi ikke ha noe av! Og tydeligvis har noen tatt poenget i kveld,
    > siden ovennevnte profil ikke er tilgjengelig lenger… Vi håper dere alle er
    > med på å følge med på hva som skjer i debattsoner på Origo og andre
    > nettaviser fremover, og rapporterer når noe virker mistenksomt.
    >
    > Og husk det, “Jan Johansen” – vi følger med deg – vær varsom…
    >
    > Fortsatt god debatt!!!

    Jeg vet ikke hvor ofte Glåmdalen sletter innlegg fordi debattantene ikke holder seg til temaet, men jeg antar at Glåmdalen må ha hatt sine grunner til at de ikke ønsket at dette innlegget skulle bli stående i debattråden...

    SvarSlett
  3. Hei!
    Jeg synes det er svært prisverdig at du tar opp dette temaet, på et prinsippielt grunnlag.

    Jeg var selv involvert i denne debatten, og kunne ikke helt forstå at nettopp dette innlegget ble slettet, mens andre ble stående. Derfor repostet jeg det noen timer senere.

    Også min repost ble slettet, med følgende begrunnelse:
    "Vertskapet i sonen mittglomdal har sett seg nødt til å slette kommentaren “Just for the record, så publiserte "Sann Het” et innlegg på d…". Begrunnelse: Må be deg om å holde deg til saken (KIL-debatten), og ikke angripe personer. Begrunnelse: " Og husk det, “Jan Johansen” – vi følger med deg – vær varsom… "

    Mvh
    nettredaksjonen, Glåmdalen."

    Jeg ga mitt tilsvar til Glåmdalen om at jeg mente dette var en svak vurdering, og at jeg forbeholdt meg retten til å komme tilbake til saken ved en senere anledning. Og det gir du meg anledning til, Iren...

    "Jan Johansen" alias "Sound Wave" alias "Sound" har akkurat nå krøpet tilbake under steinen han/hun kom fra, inntill han/hun skaper en ny skikkelse på Origo. Så vi kan la det konkrete tilfellet ligge.

    Mer prinsippielt er jeg betenkt over den selektive praktiseringen av forumreglene fra Nettredaksjonen i Glåmdalen. Personangrep, løgnbeskyldninger og andre ondsinnede insinuasjoner får stå, men så snart tema dreies mot Glåmdalens egen rolle, kom sensurknappen frem.

    Jeg vil unødig beskylde noen for noe som helst uten fullgod dekning, men så mye kan jeg si: Jeg likte ikke det jeg så, og tenkelige implikasjoner av det.

    Vennlig hilsen
    Per Olav Løvbak

    SvarSlett
  4. En meget bra kommentar, Iren. Selv om Glåmdalen, og andre nettsteder må ha rett til å slette upassende innlegg, synes jeg Glåmdalen til nå har brukt denne retten MEGET selektivt. Dvs egentlig aldri, med det ene unntaket som du og Per Olav peker på.

    Inntil det motsatte er bevist, velger jeg å tro Glåmdalen på deres ord om at det ikke er noen hos dem (eller noen andre i A-pressen) som står bak aliasene JJ, SW osv. Og i nettdebatter må det være en lav terskel for ytringsnivået. Men det betyr ikke at Glåmdalen kunne gjort bedre journalistiske og redaksjonelle vurderinger på hva de skal gengi av nettdebatter i deres papiravis. Her synes jeg Glåmdalen i høst til tider har gjort en slett jobb når det kunne virke som om enkelte nett-debattanter hadde fått klippekort på sine mer eller mindre saklige nettinnlegg også i papirutgaven.

    Terje Risberg

    SvarSlett

Kommentar