tirsdag 3. august 2010

Kongstanker....i all ydmykhet

Det var min venn og kreative tekstforfatter Lasse Andreassen, som ga meg ideen for noen måneder siden. Jeg ba om hans råd til hvordan vi skulle utvikle en nettside for å stimulere til kreativitet og få opp flere gode forretningsideer i regionen. Han kom opp med forslaget kongstanker - et begrep som umiddelbart inspirerte meg!

Så går det altså mange måneder uten at jeg har gjort noe mer med kongstankene - inntil nå. Som gründer, veileder for andre gründere, og i mitt arbeid for å skape vekst og utvikling, er jeg kontinuerlig "on duty". I alt jeg leser, hører og ser får jeg tanker, ideer og meninger, og inntil nå har jeg bragt engasjementet mitt videre gjennom min jobblogg, på Facebook og Twitter. Nå har jeg behov for å komme ut med en sterkere stemme, med tanker som er litt større, og engasjere meg mer i debatter med flere temaer som interesserer meg, og ikke bare i forhold til min jobb som næringsutvikler. Det skal bli mine kongstanker...

Mye er sagt og skrevet om kongstanker - ja, kanskje er begrepet brukt i så mange sammenhenger at det har mistet litt av sin kraft. Kongstanker kan gjerne defineres ut fra de store og profilerte forfatternes, politikernes eller næringslivsledernes perspektiver, men ukjente mennesker som deg og meg kan også ha de store kongstankene. For meg dreier det seg om å ha et brennende engasjement og ønske om å skape en forandring. Det dreier seg om å ha mot til å stå i meg selv, stå for mine kjerneverdier og min ideologi. Det handler om å kunne se helheten ut fra mitt perspektiv samtidig som jeg kan seg meg selv som en liten del av helheten.


Ja, jeg innrømmer det - jeg liker nok å "skinne" litt, jeg blir glad når jeg får anerkjennelse for det jeg gjør, og jeg vil gjerne bli likt av familie, venner og kolleger. Og jammen gjør jeg feil også, og tar ikke alltid beslutninger som er så gjennomtenkte... Likevel tror jeg at jeg har mye å bidra med til helheten. Jeg tror at mine refleksjoner, meninger "store" tanker - satt sammen med en stor porsjon handlekraftig samhandling kan bidra til å gjøre en forskjell for noen mennesker - om det er i jobbsammenheng eller privat. For meg er det en god tanke - og det er den første av mine kongstanker. Velkommen til min blogg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar